یکشنبه , ۱۸ تیر ۱۴۰۲

بازخورد معنادار مشتریان در طراحی وب سایت -2

در مقاله قبل ما اصول مهم در دریافت بازخورد موثر از مشتریان را برشمردیم. در ادامه به ۵ اصل باقی مانده می پردازیم :

۶) سوالات مشخص بپرسید :

برای اینکه بتوانید بازخورد کاربردی دریافت کنید باید به چیزی فراتر از ” خوشم آمد” یا ” خوشم نیامد ” توجه کنید. سوالاتی بپرسید که پاسخ های مشخصی داشته باشند و به شما کمک کند طراحیتان را بهبود ببخشید.اینکه چه چیزی را باید تغییر دهید یا کدام گزینه را باید بیشتر تکرار کنید. در زیر چند نمونه سوال آورده شده است :

 

• چه چیز از طراحی مورد نظر در خاطر شما مانده است؟

• این نوع طراحی چه تیپ های شخصیتی را چذب می کند؟

• در کدام قسمت از این طراحی حوصلتان سررفت یا علاقه خود را از دست دادید؟

• حذف کدام بخش به ساده تر شدن طراحی کمک می کند؟

• چه نکات و  ویژگی های ضروری دراین پلن طراحی آورده نشده است؟

• کدام قسمت این طراحی مبهم وگیج کننده است؟

• این طراحی چه نوع مساله ای را حل وفصل می کند؟

 

۷) به افراد زمان بدهید تا درباره خلاقیت طرح شما نظر بدهند :

بسیاری از ما به زمان نیاز داریم تا بهتر فکر کنیم و نظر بدهیم. از دیگران بازخورد بگیرید ولی چند روز به آنها فرصت بدهید تا درباره پروژه بحث و گفتگو کنند و بازخوردهای متفکرانه به شما بدهند. اکثر افراد فورا وارد بارش فکری وحل مساله نمی شوند.

 

۸) اعتمادبه نفس را به  مشتریانتان  القا کنید : 

شاید ارایه کار دربرابر مشتریان یا همکاران وحتی رقیبان برای شما یک فیلم ترسناک باشد اما بهترین راه برای گرفتن بازخورد همین است . وقتی شما از کار خودتان دفاع می کنید و با تسلط درباره ی آن توضیح می دهید حس اعتماد و اطمینان در مراجعین بوجود می آورید و به شما و تصمیماتتان احترام می گذرانند. وضعیت بدنی ، تماس چشمی ، لحن صدا وشیوه ی تکان دادن دست ها،  همه وهمه برای مشتریان شما نشانه هستند. سعی کنید کنفرانس و ارایه ی خود را تمرین کنید و بازخوردهای موثر بگیرید.

 

۹) بپرسید “چرا؟” و به طور مداوم این سوال را بپرسید !

مشتریان شما متخصصین طراحی نیستند. آنها شاید بیان خوبی برای توضیح دادن علت دوست داشتن یا نداشتن یک طرح نداشته باشند.یا نتوانند توضیح دهند چرا فلان طرح باید تغییر کند؟ قبل از اینکه شروع به تغییر رنگ ها ولوگو بکنید، به بازخوردها بیشتر توجه کنید وبرای توضیح بیشتر بپرسید : چرا؟ تا بالاخره بتوانید دلیل اصلی تغییر برخی اصول طراحی خود را بفهمید.

 

۱۰) فرصتهای چندگانه ی بازخورد ایجاد کنید :

یکی از عمده مشکلات بازخورد می تواند به این صورت باشد که مشتری در نگاه اول بخاطرتفاوت طراحی با آنچه از پیش تصور می کرده است طرح را نپسندد. برای جلوگیری از بروز این مشکل است که باید از بازخورد موثر استفاده کرد. سعی کنید طراحی خود را درقالب رنگ ها، افزونه ها ، لینک ها ، تصاویر و ویدیوها تقسیم بندی کنید و درباره ی هر بخش بازخورد بگیرید تا به نقطه نظر مشتریانتان نزدیک شوید.

امیدواریم از مقاله ی این هفته استفاده کرده و موارد بالا در اصول طراحی خود وارد کنید.

 

درباره ی محمد رجبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 1 =