یکشنبه , ۱۸ تیر ۱۴۰۲

اشتباهات رایج در مدیریت وب سایت

طراحی وتوسعه ی وب نیازمند سه سطح است :

۱)مدیریت وب

۲)طراحی تعاملات(interaction design) شامل هدایت در صفحات،پشتیبانی هدایت ، طرح  کلی صفحه ی اصلی-home page layout-، قالب ها،شیوه ی جستجوو غیره.

۳)طراحی محتوا(content design) شامل متن نوشتاری صفحات وانواع رسانه های کاربردی برای به اشتراک گذاری محتوا درراستای تعاملات سایت

آیا تا به حال به قسمت های مختلف یک ساندویچ همربرگر با دقت نگاه کرده اید؟ درست مانند همبرگر که لایه ی میانی آن خوشمزه تر است وبیشتر جلب توجه می کند،کارامدی و عملکرد خوب وب سایت شما نیز  در گرو محتوای شماست. پس از علاوه بر بو و ظاهر اشتها برانگیز (که طراحی و هدایت وبسایت شما حکم آن را دارد) طعم ومزه ی غذاست که بیشترین رضایت را برای ما ایجاد می کند . در کار مدیریت و طراحی سایت نیز ، اطلاعات و محتوای مناسب آن غذایی است که شما به مشتریان خود ارایه می دهید تا خوراک فکری و روحی آنها باشد.کارایی ومدیریت وبسایت هنر مدیریت این دوبخش است: طراحی و محتوا .

در زیر باهم نگاهی به چند اشتباه رایج در مدیریت وبسایت می اندازیم :

• ندانستن چرایی کار

کسی که برای زندگی خود چرایی داشته باشد باهرچگونه ای خواهد ساخت. این جمله ی نیچه را میتوان سرمشق همه ی اصول کاری وتجاری خود دانست. در واقع مشکل شماره ی یک همه ی مدیریت های تجاری می تواند  نداشتن هدف مشخص و چرایی کار دانست. انلاین نبودن در محیط تجاری مانند نداشتن ماشین فکس در شرکت است. اگر هدف شما از طراحی و راه اندازی وبسایت وارد شدن به فضای مجازی بوده است ، پس باید به طور مداوم بر آن  نظارت داشته باشید. سایت شما بایز تجلی کننده ی ارزش های مورد قبول مشتریان شما باشد.

• نداشتن طراحی علمی و سلیقه ای عمل کردن

برخی شرکت ها صفحات خود را با مجموعه شعارهای تبلیغاتی متعدد پر می کنند یا مطالبی را به اشتراک میگذارند که خواننده علاقه ای به دنبال کردن آنها نداردیا استفاده از تصاویر متعدد از مجموعه و شرکتهای همکار… همه ی این اقدامات انگیزه ی دنبال کردن مطالب را در خوانندگان می کشد. بخاطر داشت باشید که شرکت شما مرکز جهان مشتریان نیست . سایت شما باید طوری طراحی شده باشد که با نیازهای ذهنی مشتریان شما منطبق باشد تا به طور خودکار مشتریان حقیقی شما را جلب کند.

 

• وبسایت را تبدیل به آینه ی تمام نمای ساختار سازمانی کردن!

آیا شما هم از آ دسته مدیرانی هستین که تمام ساختار تجاری خود را روی وبسایت به نمایش می گذارند؟ نیازی نیست کاربران ببینند که ساختار مجموعه ی شما به چه صورت است. پس قاعدتا نباید بتوانند از روی ساختار وبسایت درباره ی ساختار مجموعه ی شما قضاوتی انجام دهند. سایت شما باید براساس تکالیفی که قرارا است کاربران برروی سایت تکمیل کنند یا انجام دهند ،طراحی گردد.برای آشنایی با مجموعه ی شما نیز یک نیم صفحه یا صحه یمختصر ارایه یاطلاعات کلی کافی است.

• استفاده از آژانس های اطلاعاتی چند گانه اما بی فایده…

البته ما باید از چندین منبع اطلاعات خود را جمع آوری کنیم، اما در نظر بگیرید که اتکا بر منابع چند گانه و جمع آوری اطلاعات براساس ازمون وخطا انسجام ساختار اطلاعاتی شمار ابه هم می ریزد. همانطور که در مقاله های قبل نیز اشاره کردیم پیوستگی (consistency) اصل اساسی در ساختار اطلاعاتی شما ایفا می کند.

• بودجه بندی نکردن

برآورد هزینه ها و سود کار و حسابرسی مداوم اصل اساسی برای غلبه بر بحران های مالی است. برآورد هزینه نقاط ضعف کار شما را برایتان روشن می کند. هم شاخص خوبی برای کارامدی عملکردی شما به حساب می آید.

• وبسایت را به عنوان رسانه دوم انتخاب کردن!

وبسایت رسانه دوم تبلیغاتی شما نیست. مانند تلویزیون که کار آن صرفا تبلیغات است. وبسایت مجموعه دانش ،اطلاعات فروش و محصولات و خدمات شماست که از طریق کانال های مفید و رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید. در واقع فضای دوم کاری وتجاری شما محسوب می شود.

• از دست دادن فرصت های لینک دهی

سعی کنید به طور مداوم لینک های معتبر را در وبسایت خود قرار دهید یا در وبسیات های معتبر و کانال های اجتماعی  لینک مجموعه ی خود رابه اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاری رمز آشنایی مشتریان با مجموعه های به خصوص نوپاست.

 

درباره ی محمد رجبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =