یکشنبه , ۱۸ تیر ۱۴۰۲

4 عامل اساسی در موفقیت تجارت الکترونیک B2B -2:

در مقاله قبل دو عامل اصلی در بهبود کیفیت حوزه تجارت بنگاه با بنگاه رابرای شما برشمردیم  و به ” هزینه های ارسال ” به عنوان عامل رکود خرید اینترنتی اشاره کردیم .در ادامه به دو  عامل بعدی می پردازیم :

 

۳. تقسیم بندی (segmentation)

این عامل با عامل شخصی سازی ارتباط تنگاتنگی دارد. تقسیم بندی به معنای دسته بندی مشتریان ،منابع درآمد،چشم اندازها وتمامی عوامل تجاری مانند: اطلاعات جمعیت شناختی، نیازهای تجاری،میزان وحجم سفارش،محصولات معین ومدت رابطه است. برای آشنایی بیشتر با بخش های تجاری خود ویژگی های کلیدی دیگری مانند : پیچیدگی فروش، ریسک خرید(purchase risk) و چرخه خرید ( buying cycle) را بررسی کنید.

سعی کنید متناسب با هربخش محتوایی تولید کنید که اهرم فروش شما باشد.تبلیغات ریالنیاز مشتری، حجم سفارش و.. همگی در نوع محتوای تبلیغاتی شما موثر هستند به نکات زیر در تولید محتوا توجه کنید :

الف) اخرین اخبار مرتبط با صنعت خود را پیگیری کرده و به ان دسترسی داشته باشید.

ب) یک برنامه مشترک (co-schedule) داشته باشید که براساس آن تقویم محتوای خود را مداوما چک کنید.

پ) درباره کلمات کلیدی حرفهی خود در گوگل سرچ کنید.

ج) سعی کنید از شیوه ی بارش ذهنی برای خلق ایده هایب یشتر و بهتر استفاده کنید.

د) پیوستگی عنصر مهم محتوا است. دنزل واشنگتن جملهی معروفی دارد : “اهداف مسیر شما برای بدست اوردن اند واین دست یابی جز با برنامه ریزی و پیوستگی ممکن نیست .”

 

۴. اعتماد (trust)

اگر موفقیت در تجارت b2b مبتنی برارتباط با مردم باشد پس باید به عامل اعتماد توجه بیشتری داشته باشید. اعتماد چسبی است که روابط شما بهم نزدیک می کند.صاحبان تجارت الکترونیک چگونه می توانند اعتماد را فضای مجازی وآنلاین بین کاربران ایجاد کنند؟ پاسخ ساده است : با ساده سازی و سادگی. طراحی ساده باعث می شود هدایت کاربران در صفحات راحت تر باشد و امکان تکمیل اهداف بروی وبسایت شما بیشتر باشد( خرید محصول، ثبت نام در لیست  و خبرنامه الکترونیکی و..). هم چنین سایت شما باید محرک های روانشناختی مناسب برای اقدام به انجام یک هدف را  داشته باشد(مثلا رنگ بندی که توجه رابه خود جلب کند یا استفاده از روش های ترغیبی و امتیاز گذاری ).طراحی وبسایت خود را طوری انجام دهید که منطبق براهداف تجاری شما باشد و به تحقق آنها  کمک کند. اولین الهاماتی که به کاربران شما می شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

بارعایت چهار اصل : شخصی سازی، بررسی روند ارسال ، تقسیم بندی و اعتماد شما می توانید ابعاد جدیدی از تجارت خود را تعریف کرده و به آنها جامه ی عمل بپوشانید.

این مساله رادر نظر بگیرید که وب سایت شما قلمرو پادشاهی دیجیتال شماست یعنی مکانی که می توانید داستان برندینگ خود را برای همه بازگو کنید، طرف دار جمع کنید، محصولاتتان را به نمایش بگذارید و بدون هیچ مرزی در سطح جهانی فعالیت کنید! سپس بپردازید به اینکه پیام برند شما چیست. به صداهای اجتماعی دیگر دقت کرده و به رقبای خود توجه کنید.آنها از چه شیوه های تبلیغاتی استفاده می کنند وچگونه اعتماد مخاطب را جلب می کنند؟

گزینه دیگر قابلیت دسترسی  به شماست. اینکه همکاران شما ومشتریان شما بتوانند به شما ومحتوای شما دسترسی داشته باشند تا حد زیادی برمی گردد به رسانه های اجتماعی که در اختیار دارید و نحوه ی ارتباطاتی که شکل می دهید . مثلا سعی کنید یک مقاله را به شیوه های مختلفی در دسترس بگذارید ویا تماس های خود را محدود به تلفن وایمیل نکنید. انجمن ها یا فروم های مخصوص برای تبادل اطلاعات با همکاران خود تشکیل دهید واز آخرین اخبار روز تجارت و حرفه ی خود آگاه باشید.

 

 

درباره ی محمد رجبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =